Kierowca Mercedesa nie ustaje w aktywistycznej walce, wrzucając kolejne posty na swojego Instagrama. Tym razem oberwało się tradycji korridy w Hiszpanii.
Lewis Hamilton od zabójstwa George'a Floyda i idących za tym protestów w Stanach Zjednoczonych, wykorzystuje social media do uświadamiania swoich obserwatorów o problemach współczesnego świata. Niedawno opisywaliśmy post Brytyjczyka, w którym skrytykował świat Formuły 1 za milczenie wobec aktów rasizmu. Chwilę potem zaatakowany został również premier Wielkiej Brytanii, Borris Johnson, zaś teraz celem stali się... Hiszpanie.

Sześciokrotny mistrz świata udostępnił na Instagramie post okraszony zdjęciem martwego byka, zamieszczony przez PETA [największa na świecie międzynarodowa organizacja non-profit zajmująca się prawami zwierząt - przyp. red] z podpisem: "To doprawdy obrzydliwe, Hiszpanio!"
"Dzieci już od czternastego roku życia są uczone torturowania i zabijania byków. Prosimy hiszpańskiego Ministra Edukacji o natychmiastowe zamknięcie szkół uczących walk byków. Możecie pomóc podpisując tę petycję", po czym zamieścił link do wspomnianego postulatu.
Prawdą jest, że prawo w Hiszpanii nie pozwala dzieciom poniżej czternastego roku życia uczęszczać do szkółek korridy. Ustawa z 1991 roku nie określa żadnych ograniczeń wiekowych w uczestnictwie w samej korridzie.
Post Hamiltona wywołał niemałe poruszenie wśród społeczności półwyspu iberyjskiego. Głos zabrał m.in. jeden z najpopularniejszych hiszpańskich matadorów, Cayetano Rivera Ordónez, odpowiadając: "Pan Lewis Hamilton nie lubi walk byków? Więc?
"W każdym razie zanim skrytykujesz czyjąś kulturę, powinieneś przynajmniej więcej wiedzieć o czym mówisz. #respect! I nie pozwól się oszukiwać!"
Mr. @LewisHamilton doesn't like bullfights... So?
? Cayetano (@Cayetano_Rivera) June 13, 2020
Anyways, before criticising someone else's culture, you should at least learn more about what you're talking about.#respect ! And don't let knaves fool you!
"Człowiek, który nie ma pojęcia o czym mówi, przede wszystkim najpierw powinien się douczyć, by nie stać się ignorantem. Uważam to za atak i brak szacunku dla Hiszpanii, wszystkich Hiszpanów i naszych tradycji".
Jednak nie tylko matadorzy udzielili swojego komentarza. Do dyskusji włączył się nawet pisarz i osobowość telewizyjna, Fernando Sánchez Dragó.
?No se requiere un mínimo de inteligencia para sacar el carnet de conducir? ?Cómo es que se lo han dado a Lewis Hamilton?
? Fernando Sánchez Dragó (@F_Sanchez_Drago) June 13, 2020
Nie zabrakło również opinii polityka, Juana Carlosa Girauty:
?Y este ágrafo quién es? https://t.co/CIRwtbg9vu
? Juan Carlos Girauta (@GirautaOficial) June 13, 2020
* - "głupek" to dość wolne i delikatne tłumaczenie. "Ágrafo" to rzadko używane słowo, które dosłownie określa osobę niepiśmienną/analfabetę. W języku potocznym jest po prostu obelgą, wskazaniem na wątpliwą inteligencję adresata.
AKTUALIZACJA, 11:04: Do postu Hamiltona odniósł się wreszcie sam Minister Kultury i Sportu. Podczas audycji w radio RNE, José Manuel Rodríguez Uribes powiedział: "To obraźliwe słowa, które atakują pasjonatów, ludzi nastawionych pozytywnie do praktyki, która w naszym kraju ma podłoże kulturowe".
15.06.2020 08:58
0
To co teraz wyprawia Hamilton na swoim instagramie to niestety jest żenujące, stał się specjalistą od wszystkiego...
15.06.2020 09:23
0
Chłop ma chyba przerwy w dopływie tlenu do mózgu od noszenia maseczek. IQ drastycznie spada i mamy efekt.
15.06.2020 09:38
0
Alonso będzie zły na Hamiltona
15.06.2020 09:38
0
Lewis co prawda zwraca uwagę na ważny problem, bo jakby tak przyjrzeć się sprawie obiektywnie to ta cała corrida to po prostu zabijanie zwierząt dla zabawy (co przerodziło się w tradycję). Co by nie mówić o Lewisie to uważam, że tutaj ma rację. I żeby nie było - nie jestem ekologiem, aktywistą czy jakimś obrońcą praw zwierząt. Staram się spojrzeć na to z tej strony. I jakby popatrzeć na odpowiedzi Hiszpanów to ich wydźwięk jest jedynie taki, że oburzają się, że ktoś śmiał im to zauważyć. Komentarze Fernando Sáncheza Dragó oraz Juana Carlosa Girauty pomijam, bo argumenty ad personam to argumenty najniższych lotów. W sumie to znamienne, że z 4 komentarzy, dwie osoby przekonywały, że to brak znajomosci kultury i tradycji a pozostałe dwie zniżyły się do użycia słów o niskiej inteligencji i określeniu Hamiltona jako głupka. Lewis: 1) poddał temat pod dyskusję (corrida) 2) podał powód dla którego podejmuje ten temat (brutalne zabijanie zwierząt dla zabawy) 3) wskazał, że jest to nieprawidłowe zachowanie. Hiszpanie: 1) nie ustosunkowali się do jego argumentu, 2) nie wskazali dlaczego nie widzą problemu a z ich wypowiedzi wynika, że to jest ich tradycja i nie powinno go nic obchodzić, 3) zwyzywali go. Wychodzi na to, że dyskusja z ludźmi takiego pokroju jest bezcelowa.
15.06.2020 09:40
0
@1 Co jest żenującego w jego wypowiedzi? @2 Na jakiej postawie twierdzisz, że jego post, w którym zwraca uwagę na problem zabijania byków dla zabawy, jest oznaką rzekomo niskiego poziomu IQ Hamiltona?
15.06.2020 09:55
0
Też nie jestem eko świrem i nie wnikam skąd bierze się mięso w supermarkecie. Ale tu muszę się zgodzić z Hamiltonem.
15.06.2020 10:01
0
Hamiltonek ,,specjalista" od wszystkiego
15.06.2020 10:34
0
Jedne wypowiedzi Jego moga sie podobac inne nie... nastomiast Corrida juz dawno powinna zostac zakazana. Zabijanie powolne zwierzecia ku uciesze zgromadzonych ludzi, ciezko raczej nazwac rozryka humanitarna. Tak samo jak zakazywane sa tresury zwierzat w cyrkach, tak samo i to powinno juz dawno odejsc do lamusa. Niech stanie na przeciw dwoje ludzi z dzidami w rekach i niech je sobie probuja wbic w karki. Tradycja nie jest tu zadnym usprawiedliwieniem... kiedys tradycyjnie wyrywano ludziom serca... znaczy ze to tez moze wrocic i zostanie usprawiedliwione?
15.06.2020 11:05
0
Hamilton ma trochę racji
15.06.2020 11:19
0
IQ 44 ponownie w akcji.
15.06.2020 12:32
0
Akurat te corridy dawno powinny być zakazane, tylko najwyraźniej w Hiszpanii rządzą jacyś pieprzeni sentymentaliści, którym myśleć logicznie nie kazano.
15.06.2020 12:53
0
Zabawne, że nikt nie zaprzeczył, że tak się dzieje. To że jest to ich kultura, nie zmienia faktu, że takie coś jest głupie i skrajnie nieetyczne. Gdy słyszymy historie jak ktoś znęca się nad psem, albo kotem, to są setki głosów oburzenia. znęcają się nad bykiem i nagle wszyscy spoko, a "Lewis gwiazdorzy".
15.06.2020 12:57
0
"Louis, focus on the track, focus on the track!"
15.06.2020 13:32
0
Celebryta w natarciu xD
15.06.2020 13:34
0
A uczenie konia tańczenia na zawodach WKKW? Kucanie, chodzenie tyłem, bokiem, stępem w takt muzyki nie jest znęcaniem się na zwierzęciem? Nikt nie protestuje, a zawody odbywają się na całym świecie, pod patronatem światowych marek i globalnych sponsorów!!!!!
15.06.2020 13:40
0
A zmazuchy ładują kozy, a później je zabijają. A w Chinach piją krew nietoperzy. Takie są kultury, ale pan Hamilton tego nie zrozumie.
15.06.2020 14:38
0
Tym razem jestem za Hamiltonem. Dobry argument. "Niech się douczy." Czego? Głupoty? Dobrze, że nie kontynuują tradycji z starożytnego Rzymu kiedy musieli się na**** ze zwierzętami. Ginęły zwierzęta - tradycja. Ginęli ludzie - no szkoda w *** ale tradycja. Z takimi ludźmi ciężko się gada. Hiszpanie. Potrafią krzyczeć i machać rękoma. Też tutaj mówimy o tej ich corridzie. Nie wiem jak odnosić się do tego "sportu" gdzie trzeba utrzymywać się na byku przez 7, 8 sekund.
15.06.2020 14:49
0
Brawo Hamilton. Co za cultura która torturuje i zabija niewinnych zwierząt. To musi być zakazane natychmiast.
15.06.2020 15:31
0
@18 Zdrówko
15.06.2020 19:19
0
Lubię Hamiltona jako kierowcę F1, w tym wypadku kolor skóry nie ma tu znaczenia, jednak jak czytam jego ostatnie wypowiedzi to niebiały zawsze będzie niebiałym.
15.06.2020 20:33
0
@20 Czy tylko ja mam wrażenie, że większość białych jest przekonana o swojej własnej doskonałości i przede wszystkim wyższości nad innymi rasami? W twoim komentarzu widzę idealny tego przykład. Czasami sam chciałbym mieć inny kolor, bo jest mi wstyd za tę "aryjską rasę", za jaką większość się uważa.
15.06.2020 21:20
0
@20 Ja też lubię L.Hamiltona. @21 :-)
15.06.2020 21:20
0
@21 Raptor202. Tak, tylko Ty masz takie wrazenie.
15.06.2020 22:51
0
To jest ich kultura ich kraj i obyczaje. Może pójdziemy dalej i zakażemy w Polsce wszelkich procesji i zlikwidujemy kościół katolicki. Jak to jest, że mamy XXI wiek a masę ludzi chodzi i wierzy w czary i słucha się czarownika w sułtanie. Jak to jest, że hipokryta wyzywa ludzi od ku.. i ch... a potem idzie do kościoła i śpiewa hosanna oraz uczestniczy w komunii ? Hamiltona lubię jako kierowcę, jednak nie koniecznie toleruje go za całokształt. Pieprzy że jest czarny, co jest nadużyciem. Jest mulatem, mieszańcem. Teraz wpieprza się w czyjąś kulturę. Ja jemu proponuję aby zrezygnował z F1 i ścigał się na rowerze. Przecież on truje środowisko w imię "zabawy na torze".
16.06.2020 00:33
0
@24 "Może pójdziemy dalej i zakażemy w Polsce wszelkich procesji i zlikwidujemy kościół katolicki." - jestem za.
16.06.2020 08:53
0
@24 To co innego. Trochę już nie na temat piszesz. Kwestia jest tego typu, że Lewis poruszył temat zabijania byków, z czego Hiszpanie zrobili sobie zabawę. To jest ich kultura i obyczaje, ale one są sprzeczne z tym, w jaki sposób należy traktować zwierzęta. Jeśli Hiszpanie i inni ludzie nie widzą w tym problemu to równie dobrze w Polsce można zrobić corridę ze świń, w Niemczech z krów, w Austrii z kóz, itp. Po prostu - zróbmy sobie święto, że w dany dzień robimy zabawę polegającą na zabijaniu jakiegoś gatunku zwierząt i wpiszmy to sobie w "kulturę i tradycję". Nie jestem - jak pisałem - ekologiem, aktywistą i obrońcą praw zwierząt, ale corrida nie jest zbyt kulturalnym wydarzeniem. Proponuję wejść na jakąkolwiek grupę, stronę na Facebooku, na której pokazane są zdjęcia psów torturowanych, bitych, okaleczonych przez ludzi i poczytać komentarze. Jeszcze nigdy nie spotkałem się z komentarzem, który by pochwalał znęcanie się nad zwierzętami, dlatego nie rozumiem jak można nie przychylać się do zdania Lewisa w tym temacie. Corrida byków w Polsce także by nie przeszła z uwagi na ustawę o ochronie zwierząt. Finalnie - nie popieram żadnej postawy, w której jakakolwiek istota żywa ma cierpieć dla zabawy, jak w Hiszpanii. Lewis ma 100% racji.
16.06.2020 10:58
0
@25 i@26. Kto nakazuje Wam? -Torturowac zwierzeta albo je kochaac. -Jesc mieso, albo zywic sie tylko roslinami. -Chodzic do kosciola, meczetu, swiatyni Buddy, Synagogi, albo byc ateista. -Kochac lub nienawidzic innej nacji, rasy, narodowosci. -Spac z kobieta, mezczyzna zwierzeciem, dzieckiem albo samemu. Ludzie, odpowiedzcie mi na choc jedno zadanie pytanie, a bedzie po temacie. Nie dorabiajcie sobie ideologii. Podejrzewam, ze sam Hamilton smieje sie z tego, bo ma placone za uzyczenie swojego nazwiska pod tego typu dyrdymalami.
16.06.2020 11:52
0
@27 Może i nie jest to odpowiednie miejsce na tego typu dyskusję, ale chyba coś trzeba wyjaśnić. Mnie nie chodzi o to, że ktoś tam mi czegoś zabrania. Nie zgadzam się jednak na odczłowieczenie objawiające się nienawiścią względem innych ras, narodowości, orientacji seksualnych etc., ani też na torturowanie zwierząt dla zabawy. Jeśli ktoś przejawia postawy niemające nic wspólnego z cywilizacją, to powinien utracić prawa człowieka, włącznie z jakąkolwiek ochroną prawną. Jak ktoś chce być człowiekiem, to powinien się zachowywać w sposób cywilizowany.
16.06.2020 12:03
0
24. seybr Serio nie widzisz różnicy miedzy chodzeniem na mszę ,a brutalnym znęcaniem się nad zwierzętami? W wielu krajach można brać ślub z 13 latkami, czy to jest ok, bo "tradycja"?
16.06.2020 12:50
0
@27 Nie obraź się, ale zupełnie nie rozumiesz o czym piszę, szczególnie że jesteś zdania, że rzekomo dorabiam jakąś ideologię. Jeszcze raz to powtórzę - sprzeciwiam się przemocy wymierzonej w niewinne stworzenie żyjące, bez względu czy to byk, czy człowiek. Zarówno zwierzę jak i człowiek cierpi. Zupełnie nie rozumiem jaki wpływ mają te pytania, które mi zadałeś na problem, który poruszył Lewis: 1. Lewis mówi - corrida jest okropna i nie powinna mieć miejsca. Mówi o bólu i krzywdzie wyrządzanej tym zwierzętom. To jest temat tego artykułu. 2. Ja - sądzę, że ma rację, zgadzam się z nim. To zabijanie zwierząt pod przykrywką kultury i tradycji. Odnoszę się do tematu. 3. Ty - chcesz abym się wypowiedział kto mi nakazuje mieć określony stosunek m.in. do diety, wiary, rasy, orientacji. Piszesz nie na temat. Trochę mniej chaosu mógłbyś wprowadzać, bo nic z Twojego wpisu nie rozumiem i przede wszystkim piszesz nie na temat. Jeszcze raz powtórzę - od początku jestem na stanowisku, że Lewis ma rację a corrida to zabijanie byków i nie jest to żadna zabawa. Podaję na to uzasadnienia. Nic więcej. Jeśli już tak strasznie chcesz odpowiedzi na przynajmniej jedno pytanie to odpowiem Ci na wszystkie - nikt. Nikt niczego nie zakazuje. Problem w tym, że (poza pierwszym pytaniem, chociaż też nie do końca, bo nie pisałem, że ktoś mi rzekomo każe kochać lub nienawidzić zwierzęta) nic o wszystkich tych Twoich tematach pytań nie o tym pisałem, więc nie wiem co te Twoje pytania mają wnosić, skoro nigdzie nie napisałem, że narzekam na jakieś jedzenie, rasę, religię, co jeszcze jakoś uzasadniałyby te pytania.
16.06.2020 13:33
0
29@ widzę, ale śmieszy mnie jedno. Wpieprzanie się czyjąś kulturę i tradycję. Mi się to nie podoba. Nie podoba mi się ich zabawa, ale nic mi do tego. Podobnie jest z kościołem. Póki nie wpieprza mi się w moje życie mówię ok. Ale jak to robi, to mam prawo powiedzieć stanowcze nie. Wyobraź sobie jak by kościół miał odebrane wszelkie dotacje. Jedynie wierni by musieli utrzymać. Połowa kościołów padła by w ciągu kilku lat. Wtedy wiadomo ile wiernych było by wstanie łożyć na utrzymanie kleru. Czy ich tradycja jest ok ? Dla nas nie, ale to ich kraj i obyczaj. Branie ślubu z 13 latkami, dziećmi. Jeżeli mówisz o islamie, dla mnie to chora religia, chore zwyczaje. Oni chcą w Europie wprowadzać swoją kulturę, mówię stanowcze nie. Zostali w średniowieczu a kościół katolicki (kler) chętnie też by tak chciał. Ale nie o tym mówimy.
16.06.2020 13:39
0
Jeśli ktoś zabija zwierzęta na ulicy i mówi, że to jest super bo to tradycja to znaczy, że jest idiotą i w zasadzie dalszy komentarz jest zbędny. Natomiast Hamilton mógłby się już skupić na starcie sezonu zamiast zajmować się zbawianiem świata. Znowu będzie miał niemrawy początek sezonu. A sezon jest szybki i krótki, nie ma czasu na szukanie formy pomiędzy wyścigami.
16.06.2020 14:07
0
@28. Ale jakie odczlowieczenie? Rasizm, huliganstwo, homoseksualizm i przemoc towarzysza czlowiekowi od poczatku ludzkosci. @30. Zadnego haosu nie wprowadzam, doskonale mnie rozumiesz i nie owijaj w bawelne. "Jeśli już tak strasznie chcesz odpowiedzi na przynajmniej jedno pytanie to odpowiem Ci na wszystkie - nikt." Wlasnie o to chodzi, takich zbawcow swiata jak Hamilton jest na peczki i wielkie gowno moga zrobic, bo zeby zabic kulture-trzeba zabic czlowieka.
16.06.2020 14:24
0
@33 "Ale jakie odczlowieczenie? Rasizm, huliganstwo, homoseksualizm i przemoc towarzysza czlowiekowi od poczatku ludzkosci." To, że człowiek pierwotny wykazywał pewne prymitywne cechy, to nie oznacza, że ludzie współcześni mają dawać na coś takiego przyzwolenie. Chyba, że jesteś na tym samym poziomie co człowiek pierwotny, to sobie bądź rasistą, chuliganem i stosuj przemoc do rozwiązywania spraw. Tylko nie nazywaj się wtedy członkiem cywilizacji, przestań korzystać z udogodnień, do których mamy dostęp dzięki rozwojowi ludzkiego umysłu (a nie dzięki rasizmowi i religiom) i wróć do jaskini. Lepiej rozwinięte mózgi mamy nie tylko do tego, żeby nauczyć się mówienia i obsługi siekiery, ale też do tego, by zrozumieć pewne kwestie moralne, jak m. in. to, że wbrew temu, co mówią faceci w sukienkach, to ani czarny, ani Niemiec, ani homoseksualista nie jest nikim gorszym od nas.
16.06.2020 14:33
0
Hamilton ma rację. Inna z hiszpańskich tradycji to "cochon de lait" równie niezrozumiała i obrzydliwa. Ani to logiczne, ani smaczne. Idąc dalej, powinno się też podyskutować na temat zabijania zwierząt dla przyjemności przez myśliwych. Myślę, że naraziłem się niektórym, ale lubię prowokować :).
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się